شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
امروز یکی از مهمترین مسائل ما، مبارزه با فساد است فساد، به "اقدام و عمل به هنگام" نیاز دارد، نه "شعار و حرف" مقام معظم رهبری
منو اصلی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > کسی که برای خود احترام قایل است از گزند دیگران در امان می ماند


  چاپ        ارسال به دوست

چگونه توهین و تحقیر دیگران را پاسخ دهیم؟

کسی که برای خود احترام قایل است از گزند دیگران در امان می ماند

چگونه توهین و تحقیر دیگران را پاسخ دهیم؟

کسی که برای خود احترام قایل است از گزند دیگران در امان می ماند

کسی که برای خود احترام قایل است از گزند دیگران در امان می ماند. او لباسی بر تن دارد که کسی توان پاره کردنش را ندارد.» 1

آیا زمانی را که دیگران به شما توهین یا تحقیرتان کرده اند به یاد دارید؟ احساس توهین شنیدن و تحقیر شدن می تواند از یک نگاه، یک گفته یا یک شانه بالا انداختن ناشی شود. ممکن است از سخن کسی احساس بیارزش بودن بکنید. گیج شوید و به جای آنکه روحیه خود را بهتر کنید، کم کم روحیه خود را ببازید و احساس حقارت کنید. توهین و تحقیر کردن، سردرگمی ایجاد می کند و چه بسا سال ها در شما باقی بماند. در ادامه مطلب به انواع رفتارهای تحقیرآمیز اشاره می کنیم و راه حل هایی را برای هر یک ارائه می دهیم.

1. توهین و تحقیر کلامی مستقیم

توهین و تحقیر کلامی مستقیم، رفتاری کاملاً مشخص است. بسیار ساده، کسی با کلام به شما توهین و تحقیرتان می کند. برای مثال، فرض کنید از آسانسوری بیرون می آیید و بنابر اتفاق، به کسی که منتظر سوار شدن به آسانسور بوده، تنه می زنید. آن شخص، بی درنگ با روشی خصمانه واکنش نشان می دهد: «چه خبرته، چرا مواظب نیستی؟ بی شعور، پهلوی مرا خرد کردیمحتوای گفته این فرد کاملاً مشخص است. چگونه باید به این واکنش تند پاسخ بدهید؟

حلم و خویشتن داری، دهان بند سفیهان است.

 

خداوند تعالی در سوره فرقان می فرماید: «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما.»(2)چون جاهلان آنان را مخاطب سازند به ملایمت سخن گویند.

این آیه ما را به مدارا با مردم، به ویژه طبقه نادان و مغرور دعوت می کند؛ زیرا رفتار خشونت آمیز با چنین افرادی، لجاجتشان را تحریک می کند و در آن راسخ تر می شوند. سرانجام نیز از این خشونت نتیجه ای نمیگیرند و اوضاع صد چندان بدترمی شود. افزون بر این، کسی که با افراد نادان درگیر شود، مقام خود را پایین آورده و خویش را در سطح جاهلان قرار داده است.

اما اگر در برابر سخن تند، خشن و اهانت آمیز آنان، سنجیده و با ملایمت پاسخ بگوییم، کمترین فایده اش این است که افراد فهمیده به حمایت از ما بر می خیزند و بر ضد جاهل موضع می گیرند. در این باره، از امیر مؤمنان (ع) روایت شده است: «اول عوض الحلیم من حلمه ان الناس انصاره علی الجاهل»[3]نخستین سود و بهره بردباری و خویشتن داری انسان حلیم آن است که مردم در برابر جاهل و نادان، یاورانش می شوند.

آن حضرت در روایت دیگری فرموده اند: «الحلم فدام السفیه»(4) حلم و خویشتن داری، دهان بند سفیهان است.

آنچه هم اکنون می خوانید، مراحلی است که به باور ما برای برخورد با توهین ها و تحقیرهای کلامی مستقیم مؤثرند:

الف) بگذارید مخاطب شما، خشم خود را تخلیه کند و کمی آرام بگیرد؛

ب) اگر اشتباهی از شما سر زده، حتی اگر مخاطبتان به شما توهین کرده است، به آن اعتراف کنید؛

ج) با یک یا چند جمله کوتاه و خلاصه، برخورد را به پایان برسانید.

اگر قصد و نیت طرف مقابل شما روشن باشد، این اقدامات به از میان برداشتن تحقیرها کمک می کند.

در ماجرای آسانسور، می توانید با کمی حوصله اجازه بدهید شخصی که با او برخورد کرده اید خشم خود را تخلیه کند و به آرامش نسبی برسد. وقتی تندی کلام او کاهش یافت به او بگویید: «از اینکه با شما برخورد کردم عذرخواهی می کنم. تصادفی بود. روشن است که شما ناراحتید و حق هم با شماست؛ اما من مایل نیستم حرف های تند و ناسزا بشنوم. می توانم بدون توهین نیز گفته های شما را بشنوم». این تنها یک مثال درباره مراحلی است که در بالا به آن اشاره کردیم.

منبع: کتاب خودی نشان بدهید، علی محمد صالحی

__________________________-

پی نوشت ها:

[1]. ر.ک: رابرت بولتون، روان شناسی روابط انسانی، ترجمه حمیدرضا سهرابی.

[2]. فرقان، 63.

[3]. محمد بن حسن بن علی حرعاملی، وسائل الشیعه، ج15، ص 269.

[4]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج66، ص410

منبع: سبک زندگی

روابط اجتماعی


١٣:٠٧ - 1397/09/13    /    شماره : ٨٩٩٢٠    /    تعداد نمایش : ٦



خروج




بازگشت

طراحي و اجرا : اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات  دانشگاه علوم پزشکی همدان

 Copyright © 2012 Hamedan University of Medical Scinces - All rights reserved