دوره آموزش نحوه رسیدگی به شکایات
نظارت و کنترل یکی از اجزای اصلی مدیریت است
دکتر غیاث در دوره آموزش نحوه رسیدگی به شکایات: نظارت و کنترل یکی از اجزای اصلی مدیریت است دوره آموزش نحوه رسیدگی به شکایات توسط مدیریت بازرسی دانشگاه با حضور مدیر اداره بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه و مسئولان رسیدگی به شکایات مراکز تابعه دانشگاه برگزار شد.
دکتر غیاث در دوره آموزش نحوه رسیدگی به شکایات: نظارت و کنترل یکی از اجزای اصلی مدیریت است
دوره آموزش نحوه رسیدگی به شکایات توسط مدیریت بازرسی دانشگاه با حضور مدیر اداره بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه و مسئولان رسیدگی به شکایات مراکز تابعه دانشگاه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری وبدا در همدان، مدیر اداره بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه با بیان اینکه نظارت و کنترل یکی از اجزای اصلی مدیریت محسوب میشود، گفت: بدون توجه به این نظارت و کنترل سایر اجزای مدیریت مثل برنامهریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمین برای انجام درست آن وجود نخواهد داشت، زیرا حیات یک سازمان به فرایند نظارت و کنترل وابسته است، فرایند کنترل و نظارت بقا و اثربخشی سیستمهای سازمانی را در برداشته و به مدیران کمک میکند تا اطمینان یابند که تلفیق بهینه ای اهداف تحقق میپذیرد.
دکتر غیاث، اعتماد عمومی را از مهمترین سرمایههای اجتماعی دانست که یکپارچگی و انسجام در نظام های اجتماعی را تقویت میکند و باعث پرورش ارزشهای نظام مردم سالار دینی میشود و سطح مقبولیت و اثربخشی دولت را ارتقا میدهد و این امر میسر نمیشود مگر با بازرسیهای مدون و رسیدگی به شکایات شاکیان که از دستگاههای دولتی شکایت دارند.
وی بازرسی را ابزار حسن مدیریت خواند و گفت: اداراتی با عنوان دفاتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وجود دارد که با هدف خدمتگزاری و پاسخگویی به مطالبات مردم ایجاد شده است.
مدیر اداره بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه افزود: در حوزه ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واحدی به نام دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با شرح وظایفی مشخص تحت نظر مقام وزارت به وصول، بررسی شکایات از کارکنان و واحدهای تحت پوشش و رسیدگی تا حصول نتیجه نهایی به فعالیت میپردازد و به تبع آن در همه دانشگاههای وزارت مبتوع و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، واحدی با همان عنوان زیر نظر رییس دانشگاه در راستای وظایف خود در خدمت رسانی به مردم هستند.
وی یادآور شد که در کل قرآن کریم کلمه نظارت و مشتقات آن ۱۲۹ مرتبه تکرار شده است که این امر اهمیت موضوع را نشان میدهد در حالی که خداوند می توانست آن را یک بار در قرآن بیاورد.
دکتر غیاث ادامه داد: کلمه نظارت و بازرسی در نهج البلاغه ۱۴۳ بار تکرار شده است امیرالمومنین حضرت علی(ع) به دلیل اشراف و نظارتی که داشتند که در ابتدای خلافت خود اقدام به استرداد بیت المال تضییع شده، تعویض کارگزاران نالایق، انتخاب دقیق ماموران بازرسی و نظارت به همراه آموزشهای فنی و رفتاری به تحصیلداران و کارگزاران خود نمودند.
وی با بیان اینکه بازرسی فرایند سنجش و اندارهگیری عملکرد فرد، گروه یا سازمان در راستای توسعه و بهبود عملکرد سازمانی در دوره ای مشخص و براساس شاخص های بازرسی است، گفت: این شاخصها برگرفته از هدفها و استراتژیهای دستگاه بازرسیشونده است که از قبل به بازرسی شونده ابلاغ میشود.
مدیر اداره بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه، انواع بازرسی را شامل بازرسی غیرحضوری، بازرسی موردی و بازرسی ادواری و بازرسی مشترک عنوان کرد و ویژگیهای یک بازرس را شامل ایمان به هدف، علم و تخصص، قدرت بر انجام دادن ماموریت، امانت و درستکاری، صداقت و راستی، حسن سابقه، خوش نام، سعه صدر، دلسوزی و عشق به کار، تجربه و آزمودگی، شجاعت و قاطعیت، پایبندی بودن به اصول و ضوابط دانست.
وی مراحل تهیه طرح بازرسی را شامل تعیین بهره برداری بازرسی ، تعیین موضوع بازرسی، تعیین محورهای بازرسی برشمرد و توضیحاتی وظایف اداره بازرسی دانشگاه، نحوهی دریافت شکایات، نحوه تنظیم شکایات و ارائهی آن و زمانبندی پاسخگویی بیان داشت.
دکتر غیاث در خصوص زمانبندی پاسخگویی خاطرنشان کرد: شکایاتی که نیاز به مکاتبه با سیر واحدها و یا بازرسی ندارد، حداکثر ۱۰ روز، شکایاتی که نیاز به مکاتبه با سایر واحدها داشته ولی نیاز به بازرسی ندارد، حداکثر ۱۵ روز، شکایاتی که علاوه بر بررسی نیاز به بازرسی داشته ولی نیاز به مکاتبه با سایر واحدها ندارد، حداکثر ۲۵ روز و شکایاتی که علاوه بر بررسی نیاز به مکاتبه باسایر واحدها و همچنین نیاز به انجام بازرسی دارد، حداکثر ۳۵ روز زمان نیاز دارند و برحسب ضرورت به تشخیص رییس اداره پنج روز میتوان به زمانهای مذکور افزود.
نظر دهید